streda 12. februára 2014

ČLÁNKY - 09.02.2014 Vysoké Tatry

Ranná smola, za odmenu krásne výhľady
Na nedeľu 9. februára  si breznianski  turisti zvolili túru do našich veľhôr – Vysokých Tatier – hlavná motivácia bola návšteva tatranského dómu a prehliadka ľadových sôch.
V nedeľu ráno v Brezne nebolo ideálne počasie a mnohí z prihlásených pochybovali, či urobili dobre, keď  sa rozhodli zúčastniť tejto akcie. Pochybnosti sa znásobili, keď dohodnutý prepravca zlyhal. Našťastie sa podarilo zohnať náhradnú dopravu (veľká vďaka patrí p. Kupcovi, ktorý nás nakoniec dopravil k nášmu cieľu) a aj naša Majka, ktorá sa už rozbehla na stanicu, aby stihla vlak domov, sa vrátila, čo iste neoľutovala.
Už cestou sme videli, že na horách je inverzia a tatranské štíty sa vynárali z hmly v slnečných lúčoch.
Zo Starého Smokovca  jedna skupinka  vyšla peši na Hrebienok, druhá   využila  pozemnú lanovkovú dráhu a zdolala výškový rozdiel cca 250 m v   kabínkach lanovky (pochvaľoval si najmä Samko, pre ktorého  to bol celkom nový zážitok).
Keď sme vyšli na Hrebienok, vítala nás modrá obloha, slnečné lúče a teplé, temer jarné počasie.   Spoločné foto a už kráčame k ľadovým sochám, ktoré v rámci neoficiálnych majstrovstiev sveta pred týždňom vytesali súťažné tímy z rôznych kútov sveta.  Je len veľká škoda, že teplomer je nad nulou a slečné lúče sa opierajú o sochy, ktoré sa postupne roztápajú. Napriek tomu fotíme tie, ktoré sa ešte zachovali a po skupinkách vstupujeme do ľadového dómu, ktorý postavil český sochár František Bálek a prvý tam povedal aj svoje áno svojej vyvolenej. Výzdoba je čarovná, odfotíme sa a opúšťame po krátkom pobyte, aby sme uvoľnili miesto ďalším.
Slniečko krásne svieti, tatranské štíty sú nádherne osvietené, tak   kráčame chodníkom k Rainerovej chate. Fotoaparáty dostávajú zabrať. Chodník je miestami zľadovatený, preto oceňujeme návleky pre pohyb na ľadovom povrchu. Aj Samkovi pomôžu vlnené ponožky, natiahnuté na topánky. Na rázcestí nad Rainerovou chatou sa rozhodneme, že najskôr ideme k Obrovskému vodopádu. Popri ľadových vodách Studeného potoka  po červenej značke  stúpame nahor.    Chodník je bez snehu, kráčame po mokrých balvanoch a vychutnávame si krásne počasie.  Pri Veľkom vodopáde si znovu urobíme niekoľko snímkov – pod mostíkom sú krásne ľadovce. Niektorí pokračujú ďalej na Zamkovského chatu, naša skupinka sa vracia ku Rainerovej chate. Tu si doprajeme chvíľku oddych, odfotíme tradičný Betlehem z ľadu  a pokračujeme studenovodskou dolinou popri ďalších  vodopádoch ku Bilíkovej chate.  Dnes sú vodopády plné vody a olemované ľadopádmi.
Počasie je stále ideálne, pomaly opúšťame Bilíkovu chatu, prejdeme na Hrebienok a do Starého Smokovca. Tešíme sa z vydareného dňa.

Na budúcu sobotu plánujeme Brezno- okolie a večer pampúškový večierok  (bližšie informácie u p. Slavkovskej,  tf.č. 6113327,0908646311).