streda 2. septembra 2015

ČLÁNKY- 28.-31.08.2015 Kysuce

28.-31.08. 2015 – Kysuce, Orava....
Je piatok ráno 28. augusta a skupina breznianskych turistov nastupuje do svojich dopravných prostriedkov – už podľa výbavy je vidno, že nejde o bežný turistický program – každý ma nabalené tašky, kufre, ruksaky.... cieľom je 4-dňový turisticko-poznávací pobyt na Kysuciach a Orave.
Dobrá nálada panuje hneď od rána; v dopoludňajších  hodinách sme dorazili do Starej Bystrice, kde sa zložíme v apartmánoch, ktoré nás prichýlia na najbližšie štyri dni. Potom vyrážame smerom k rozhľadni na kopci Bobovec  (v nadm. výške 720 m – rozhľadňa bola postavená v r- 2010-2011). Vyberáme si kratšiu trasu nahor – vedie cez les, aj keď je väčšie stúpanie. Pri teplote 32°C oceňujeme práve jej trasu v lese. Z rozhľadne je krásny výhľad  do obce ako aj na Malú Fatru či Martinské hole.
Fotíme čo „foťáky „ stíhajú- pre spiatočnú cestu si vyberáme síce dlhšiu trasu, ale nevedie cez taký príkry kopec.  Tešíme sa , že sme si vybrali tento smer – celou cestou nadol sa prikrmujeme zrelými, voňavými černicami. Nakoniec sme radi, keď sme konečne späť v Starej Bystrici.
Nasleduje obhliadka ubytovania – apartmánové  chatky sú priestranné, dobre vybavené. Reštaurácia, v ktorej sa stravujeme, sa nachádza pár metrov od nich. Hneď od prvej večere oceňujeme chutnú stravu, milý personál  i pozorného prevádzkovateľa šéfa Mateja.
Hneď podvečer  zisťujeme, že nad apartmánmi sa nachádza mini ZOO, v ktorej pobiehajú vietnamské prasiatka, kozy, ovce, psy a krásny čierny tátoš Tramín, ktorý sa hneď stal miláčikom nás všetkých- najmä naša Elienka sa nezabudne s ním hneď ráno pozdraviť, či priniesť nejakú dobrotu. Po krátkom oddychu sa vyberieme na obhliadku Starej Bystrice – slovenský orloj, celé námestie architektonicky zladené (Zbojnícka bašta, rínok sv. Michala Archanjela, park sv. Floriána s fontánkami, či kostol Michala Archanjela). Večer sa nám naskytne úchvatný pohľad na západ slnka, ktorý nenechá žiadneho majiteľa fotoaparátu ľahostajného.
V sobotu po raňajkách odchádzame do obce Zákopčie (ktoré fotograf a dokumentarista J. Ďurný vo svojej publikácii nazval Zákopčie –zabudnutý klenot Kysúc). S naším sprievodcom Jožkom ideme pozrieť ďalšiu rozhľadňu na Marťákovom kopci (854 m) – teplomer znova ukazuje teplotu nad 30°C. Rozhľadňu navrhol ten istý autor ako v Starej Bystrici – je zhotovená z kameňa a dreva a na rozdiel od tej v Starej Bystrici táto má štvorcovú základňu . Kocháme sa v krásnych výhľadoch, fotíme a fotíme. Pri rozhľadni  sa zvítame s kamarátom z klubu turistov z Púchova.
Potom nasleduje krátke ozvieženie pri hoteli Severka u Polievkov a odchádzame do časti Milošová-Megoňky, kde sa nachádza nevšedný výtvor prírody – kamenné gule. Nafotíme si množstvo záberov a vchádzame hlbšie do lesa, kde sa nachádza hraničné pásmo medzi SR a ČR. Chvíľu na Slovensku, chvíľu na Morave...  nafotíme reklamu pre bystrický Urpiner a pomaly sa vraciame do Starej Bystrice.
Po večeri posedenie pri ohníku a speve ľudových piesní a trávnic.
V nedeľu ráno odchádzame do skanzenu vo Vychylovke; najskôr nás čaká jazda na historickej úvraťovej železničke, potom krásny deň strávime v skanzene kysuckej dediny; máme šťastie – je  tu aj hudobný program pri dožinkoch. Spolu si zaspievame, tešíme sa z krásneho dňa a vôbec sa nám nechce odchádzať.
Večer si znova posedíme pri ohni, ktorý nám náš správca Matej nakládol – spev, vtipné príhody-tak vyzeral náš posledný večer.
Pondelok ráno – neradi, ale musíme sa rozlúčiť. Poďakovanie za príjemný pobyt nášmu prevádzkovateľovi Matejovi, posledné spoločné foto a vyrážame k nášmu poslednému cieľu -  Oravskému hradu.  Hoci prehliadka trvá viac ako dve hodiny, ani si to neuvedomujeme. Naša sprievodkyňa nadšene a pútavo rozpráva o histórii hradu, jeho majiteľoch a svoj výklad spestruje rôznymi „pikoškami“. Jedni obdivujeme starú stavbu, ďalší nábytok či zbrane, všetci sa tešíme zo záberov z natáčania filmov na hrade  (Láska na vlásku, Sokoliar Tomáš, Dračie srdce, Upír z Nosferatu, Kráľ Drozdia brada) – k tomu patriace figuríny sokoliara Tomáša, či upíra...
Pomaly sa schádzame na parkovisku, nakupujeme magnetky, pohľadnice a vieme, že sa náš výlet blíži ku koncu. Vymieňame si dojmy a zážitky a veríme, že takýto výlet nebol posledný.