sobota 14. júna 2014

ČLÁNKY- 14.06.2014 Bystré, Kalamárka

Je sobota 14.06.2014 - hlúčik breznianskych turistov čaká na svoj spoj – tentokrát sme sa rozhodli využiť služby dopravcu Mgr. Roháča.   Cieľ cesty je jasný – vodopád Bystré, Kalamárka a Detva.
Autá od Hriňovej zabočia na smer Poľana a pomaly stúpajú  úzkou cestičkou – zastavia až pri nenápadnej smerovej tabuli Vodopád Bystré, ktorý  je naším prvým cieľom.

Kráčame dolu lúkou v krásnom, slnečnom počasí. Sme radi, že väčšia časť cesty vedie cez horu a sme ušetrení od slnečnej páľavy. Schádzame k potoku Bystré a pozdĺž  jeho toku popri náučnej tabuli prichádzame až k vodopádu Bystré alebo ako domáci vravia Bystrô, ktorý sa nachádza vo výške 1030 m Schádzame dolu najskôr po železných  rebríkoch, ktoré vystriedajú drevené.   Pomocné reťaze pripevnené skobami do skaly  už neslúžia ako opora – niektoré visia vytrhnuté aj so skobami. Lavica pod vodopádom už dávno nemá svoje zábradlie, ale napriek tomu všetci prechádzame pod vody vodopádu, ktoré nám hneď doprajú osviežujúcu spŕšku. Fotíme sa všetci –pod vodopádom, na rebríkoch, na skalách, kde sa len dá. Vodopád vznikol pri tektonickej poruche, keď poklesla časť stuhnutého lávového prúdu. Jeho výška je úctyhodných 23 metrov.
Poniektorí zídeme nižšie, aby sme si zvečnili skalné masívy, ktoré vodopád obopínajú.
Pomaly sa vraciame späť k horskému hotelu Poľana. Cestou nás míňajú turisti z klubu Vibrama Malachov, s ktorými sa zdravíme.
Po krátkom oddychu v horskom hoteli Poľana pokračujeme k svojmu druhému cieľu – Kalamárke (780m). Kalamárka je miestom archeologických výskumov (novodobý výskum potvrdil viacnásobné osídlenie tejto lokality od neskorej doby bronzovej až po včasný stredovek), ale tiež obľúbeným lezeckým terénom. Dnes si tu tuším všetci skalolezci dali zraz   – niet vari skaly, na ktorú by niekto neliezol.   My však najviac obdivujeme bizarné tvary skál, húževnaté stromy rastúce na nich, ale aj machy všetkých odtieňov zelenej. Na plošine sa zapíšeme do pamätníčka a rozlúčime sa pohľadom na prekrásne rozkvitnuté a omamne voňajúce kríky bazy.
Na spiatočnej ceste sme sa ešte zastavili na cintoríne, kde obdivujeme majstrovstvo rezbárov na známych detvianskych krížoch, ktoré sú umiestnené okolo Kalvárie.

Na budúcu sobotu plánujeme okolie Brezna (informácie na predajni Televízor, predajni Kvety Janka a na našom blogu).